پروتکل آموزش فرزند پروری مثبت به والدین
دسته بندي :
علوم انسانی »
روانشناسی و علوم تربیتی
پروتکل آموزش فرزند پروری مثبت به والدین
توضیحات:
تعداد جلسات آموزشی ۸: جلسه
تعداد صفحه 24 :صفحه
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
توضیح و عناوین جلسات::
در راستای احساس نیاز به روشهای درمانی برای کاهش مشکلات رفتاری کودکان و افزایش بهداشت روانی والدین، برنامههای آموزش والدین به عنوان یک روش درمانی موثر مورد مطالعه قرار گرفتهاند، که از این میان میتوان به روش آموزش گروهی فرزندپروری مثبت اشاره کرد. در این بخش سعی داریم در کنار ارائه مقدمهای بر آموزش والدین، به مبانی نظری روش آموزش گروهی فرزند پروری مثبت نیز بپردازیم.
والدین به مثابه عوامل تاثیر گذار بر زندگی فرزندان میباشند و در طول تاریخ مراقبت از کودک، آموزش، اعمال انضباط و مدیریت زندگی کودک را بر عهده داشته اند، آنها جزء عوامل اولیه و بنیادین تغییر و اجتماعی نمودن کودک محسوب میشوند (بریسمیستر و شفر، ۲۰۰۷).
برنامه آموزش والدین جهت درمان مشکلات متفاوتی به کار گرفته میشود و منظور از آن مداخلات آموزشی است که در آن به یکی از والدین یا هر دو آموزش داده میشود تا به طور متفاوتی با کودکانشان تعامل داشته باشند. این برنامه بارها توسط محققان و روانشناسان به کار برده شده و نتایج مفیدی به بار آورده است.
مطالعات مطرح شده خاص والدینی است که توسط درمانگران آموزش میبینند تا چگونه رفتار فرزندشان و روابط متقابل والدین-فرزند را تغییر دهند. معمولا تکنیکهای کنترل رفتار را به والدین یاد میدهند نا آنها بتوانند رفتارهای مشکل ساز فرزندانشان را کاهش دهند و بر رفتارهای مثبت وی بیفزایند. همچنین یاد میگیرند که در فعالیتهایی مثل بازیهایی که کودک مبتکر آن است شرکت نمایند. مخاطبین این مطالعات کودکان پیش دبستانی تا نوجوانان و بویزه کودکان سالهای ابتدایی دبستان میباشند. برای ارزیابی تاثیر آموزش والدین بر مشکلات رفتاری کودکان، مطالعات تجربی و نیمه تجربی فراوانی انجام شده است و این نتیجه به دست آمده است که آموزش والدین در کاهش نافرمانی، تخلف از قانون و پرخاشگری کودکان موثر میباشد، همچنین آموزشهای مزبور، ارتباط متقابل والدین و فرزند را بهبود میبخشد و در نتیجه محیط خانه تغییر مییابد.( ساندرز،۱۹۹۲، ترجمهی شمس،۱۳۸۹). تاثیر این آموزش تا حدود ۵ سال پس از اتمام آموزش نیز ادامه مییابد. اگر والدین پیش از یادگیری بهبود ارتباط متقابل والدین-فرزند به یادگیری کنترل رفتار کودکان بپردازند، رفتارهای فرزندانشان به مراتب بهبود مییابد و خودشان هم احساس رضایت بیشتری میکنند (بلوم کویست، ۱۹۹۶؛ علاقبند راد، ۱۳۸۳). این آموزشها همچنین موجب تاثیر مثبت بر روی والدین از طریق کاهش استرس و افزایش عزت نفس آنان میگردد (آناستاپولوس و همکاران، ۱۹۹۳).
. Breismeister & Schaefer
خلاصه جلسه اول :
آشنایی مادر با اختلال سلوک وعلائم مشکلات سلوکی و برنامه آموزش فرزند پروری مثبت به منظور برجسته کردن لزوم چنین برنامه های آموزشی و ایجاد انگیزه و جلب همکاری آنها
توجه: این پکیج (پروتکل) شامل شرح جلسات درمانی به صورت کامل برای آموزش و اجرا می باشد. لازم به ذکر است که این پکیج برگفته از پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری دفاع شده می باشد و در تحقیقات مختلف مورد استفاده قرار گرفته و با جامعه و نمونه ایرانی سنخیت کامل دارد