پاورپوینت سد هاي سنگريزه اي

دسته بندي : فنی و مهندسی » عمران
پاورپوینت سد هاي سنگريزه اي

مقدمه
آب یكی از نعمت های خداوند متعال است که نقش قابل ملا حظه ای در آبادانی و پیشرفت کشورها  دارد. تأمین آب برای مصارف خانگی از اولین مسئولیت های هر دولتی محسوب می شود. علاوه بر این، برای دستیابی به یک کشاورزی موفق لازم است آب به صورت کنترل شده و برنامه ریزی شده به  مزارع انتقال یابد. برای تأمین این دو نیاز اصلی یعنی آب مصارف خانگی و کشاورزی از هزاران  سال پیش سدسازی مرسوم بوده است. در قرن های اخیر تولید برق از طریق انرژی برقآبی در شمار  دیگر مزایای سدسازی قرارگرفته است.
مقدمة مذکور حاکی از آن است که سدسازی  یكی از نقاط اجباری در طرح جادة توسعه و پیشرفت هر کشوری محسوب می شود.
سد سنگریزه ای
«سدهای سنگریزه ای» Rock-Filled Dams))، با استفاده از مواد سنگی ریز و درشت ساخته می‌شوند. بالادست این نوع سدها، از خشکه چین بدون ملات و پایین دست آن‌ها از سنگ‌های آواری است. یک لایه دال بتن آرمه نیز به منظور جلوگیری از نفوذ آب در بخش بالادست مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پایداری سدهای سنگ‌ریزه‌ای از سدهای خاکی بیشتر است. به علاوه، ماهیت انعطاف‌پذیر آن‌ها، مقاومت‌شان در برابر بارهای دینامیک را افزایش می‌دهد.
این سدها خودبخود غیر همگن می باشند و حتماً باید یک بافت آب بند در مرکز آن قرار گرفته باشد.
در برخی موارد رویه سد را به جای سنگریزه با بتن می پوشانند که در آن صورت دیگر نیازی به هسته آب بند نمی باشد. اینگونه سدها اغلب از نوع بلند می باشند.
خاصیت سنگ های مورد استفاده در سد خاکریزه ای:
جذب کم آب
سایش کم
مقاومت فشاری بالا
مقاومت در برابر سرماو گرما

تاریخچه اجرای سد های خاکی و سنگریزه ای
 شايد هيچ نوع سازه اي که توسط انسان ساخته شود به انـدازه سـد بزرگـي که داراي درياچـه وسـيع بـوده و در پـائين دسـت آن منطقـه پرجمعيتـي وجـود دارد داراي زمينه خطر براي جان و مال افراد نباشد .
اتفاقات غم انگيزي که منجر به فاجعـه شـده انـد وجـود دارنـد . بطـور مثـال بـر اثرسيل رودخانه جانستون امريكا سد خاکی  به ارتفـاع ٢٥ متـر خـراب شـدو باعـث خسارات جاني و مالي شديد شد . علت اين خرابي پر شـدن درياچـه سـد و لبريـز شدن آب از روي آن بعلت کوچكي سرريز بوده است .
در اولين بررسي که در مورد سدهاي خراب شده صورت گرفـت نشـان داد که  فقــط ٢٥ ســد از ٢٠٠ ســد خــراب شــدة مــورد بررســي ، ارتفــاع بــيش از ٣٠ متــر  داشته اند و تنها ٢٠ سد پس از ١٩٢٠ احداث شده بودند (سد خراب شده ) و اکثر قريب به اتفاق سدهاي خراب شده به دليل لبريـز شـدن و يـا شسـته شـدن دانـه هاي ريز پي يا بدنه خراب شده اند .

فهرست مطالب

مقدمه

سد سنگريزه اي

خاصيت سنگ هاي مورد استفاده در سد هاي سنگريزه اي

تاريخچه سد هاي سنگريزه اي و خاكي

مزايا و معايب سد سنگريزه اي

انواع سد هاي سنگيريزه اي در ايران و مشخصات آن ها

منابع
دسته بندی: فنی و مهندسی » عمران

تعداد مشاهده: 902 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.pptx

فرمت فایل اصلی: pptx

تعداد صفحات: 54

حجم فایل:20,271 کیلوبایت

 قیمت: 50,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    نرم افزار پاور پوينت

  • محتوای فایل دانلودی:
    پاور پوينت